Doordat ik kinderen in de leeftijd van 3 maanden tot 4 jaar opvang, worden er verschillende dagritmes gehanteerd:
– Voor de jongste kinderen (baby’s) wordt zoveel mogelijk de dagritme van thuis aangehouden.
- De dreumesen slapen in principe nog twee keer per dag en volgen verder de dagritme van de groep.
- De peuters slapen een keer per dag.
- Sommige peuters slapen overdag helemaal niet meer.
- De schoolgaande kinderen hebben hun eigen ritme.
De indeling van de dag ziet er dan globaal als volgt uit:
- Tot 9.00 uur kunnen de kinderen gebracht worden.
- Ik begroet de kinderen en hun ouders en neem de tijd om samen afscheid te nemen. Voor de ouders staat er elke ochtend koffie en thee klaar. Zo kunnen de kinderen en ouders in alle rust elkaar een fijne dag wensen. Als het afscheid wat moeilijk verloopt, probeer ik het kind van zijn verdriet af te leiden door speelgoed aan te bieden of samen iets te gaan doen. Op het moment van brengen spelen de kinderen vrij.
- Rond 10.00 uur gaan wij aan tafel. Alle kinderen komen aan tafel te zitten. Ook de baby’s die op dat moment nog niet slapen, komen erbij in een hoge kinderstoel met babyset. We gaan met zijn allen fruit eten. Ieder kind krijgt zijn eigen bordje met fruit die ze kunnen opeten met een vorkje, en de baby’s krijgen een fruithap. Er worden liedjes gezongen en kinderen vertellen dingen ze hebben meegemaakt. Ook wordt er op dit moment de dag door gesproken met behulp van de dagritmekaarten. Dit moment van de dag is heel duidelijk een groepsgebeuren waarbij het groepsproces belangrijk is.
- Daarna gaan wij de tafel opruimen. Wij stimuleren de (oudere) kinderen om zoveel mogelijk mee te helpen met opruimen zodat ze leren zorg voor eigen omgeving te hebben.
- Na dit moment zijn de meeste dreumesen toe aan hun ochtendslaapje. Ze worden verschoond en naar bed gebracht.
- Na elk tafelmoment gaan de kinderen die zindelijk zijn naar het toilet. Zelf doortrekken en handen wassen hoort hier ook bij. Met een echte zindelijkheidstraining beginnen we pas als het kind fysiek in staat is zijn spieren te beheersen en als de ouders aangeven dat ze hier thuis ook aan begonnen zijn.
- Dan is het tijd voor activiteiten voor de kinderen die niet gaan slapen, zoals:
o thema activiteiten
- buitenspelen
- knutselen
- spelletjes doen
- voorlezen
- muziek/dans
- t.v. kijken aangesloten bij thema’s
- De dreumesen worden zo langzamerhand allemaal wakker en uit bed gehaald en aangekleed.
- Rond twaalf uur gaan we met alle kinderen aan het tafel om boterham (of warme maaltijden indien gewenst) te nuttigen.
- Na de lunch worden de handen gewassen en het gezichtje wordt schoongemaakt. Dit gebeurt aan tafel; de kinderen krijgen allemaal een washandje en mogen het eerst zelf doen. Dat vergroot de zelfredzaamheid. Natuurlijk controleer ik na afloop of het ook echt schoon is.
- Rond 13.15 uur gaan de peuters die nog een keer per dag slapen, naar bed. De peuters proberen zichzelf zoveel mogelijk zelf uit te kleden.
- Voor de kinderen die niet naar bed hoeven, is het tijd om vrij te spelen. Soms wordt een gerichte activiteit aangeboden.
- Rond kwart voor drie komen de peuters uit bed en kleden zij zich zelf aan (met gewenste hulp van mij).
- Rond 15.30 uur gaan wij gezamenlijk aan tafel om iets te drinken en een tussendoortje te eten( bijv.: cracker, beschuit, rijstwafel). Ook nu staat het samen zijn en samen iets doen (zingen, voorlezen, praten) centraal.
- Hierna is er weer tijd voor een gerichte activiteit, zoals:
- buitenspelen
- knutselen
- spelletjes doen
- voorlezen
- muziek/dans
- of gerichte activiteiten
- Om 17.00 uur gaan wij gezamenlijk drinken en een klein tussendoortje eten (zoals: een koekje of een soepstengel).